Stiri

Despre baschet şi marketing

totalbaschet.ro

totalbaschet.ro
04.03.2015

Foto: Răzvan Păsărică (rpressport.ro)

În cursul zilei de marţi, site-ul Total Baschet a prezentat cititorilor săi un clasament întocmit de către site-ul Federaţiei Române de Baschet, privind mediile spectatorilor pentru fiecare echipă ce activează în Liga Naţională de Baschet masculin. Conform datelor oferite de forul românesc, U BT Cluj-Napoca este lider detaşat cu o medie de 1810 spectatori pe meci, la polul opus fiind Steaua CSM EximBank Bucureşti, cu 80 de oameni prezenţi în tribune, în timp ce partida dintre U BT Cluj-Napoca şi Steaua Bucureşti a înregistrat recordul stagional de audienţă cu 3000 de suporteri prezenţi în Sala Polivalentă din Cluj-Napoca.

De asemenea, în Liga Naţională de Baschet feminin liderul autoritar în audienţă este şi echipa ce a câştigat sezonul regulat, Sepsi SIC, cu 1161.15 suporteri per meci, în timp ce Rapid Bucureşti înregistrează cea mai mică audienţă cu o medie de 7.23 spectatori. Victoria categorică a gazdelor din derby-ul Sepsi SIC vs. CSM Târgovişte a strâns cei mai mulţi suporteri la un meci de baschet feminin din actualul sezon, în număr de 1600 ce au fost prezenţi în cocheta sală din judeţul Covasna.

Bineînţeles că numerele prezentate mai sus nu reflectă realitatea din sălile de baschet. Un argument tranşant este faptul că gruparea CSU Atlassib Sibiu, renumită pentru numărul mare de suporteri care îşi încurajează meci de meci favoriţii, nu apare în clasamentul FRB respectiv că recent 1600 de suporteri au luat cu asalt Sala Sporturilor Kati Szabo din Sfântu Gheorghe, arenă cu o capacitate totală de 976 de locuri. 

Este prea puţin relevant actualul clasament al spectatorilor. Prin materialul de marţi am dorit să atingem un alt subiect la care baschetul românesc, în momentul de faţă, nu poate primi notă de trecere: marketing-ul. 

Cu toţii am simţit emulaţia sportului cu mingea la coş din ultimele sezoane. Parcursul excelent al Craiovei de acum două sezoane alimentat de susţinerea publicului venit spre a umple până la refuz noua Polivalentă, suporterii fanatici ce îşi susţineau permanent favoriţii în micuţa sală din Giurgiu, bucureştenii cărora prea puţin le păsa de rezultatele negative ale dinamoviştilor cât timp îi puteau vedea la treabă pe Allen Durham şi Joshua Brown, iar lista poate continua. Am ajuns în stagiunea 2014-2015, poate cea mai echilibrată şi interesantă din ultimii 15 ani, însă parcă în aer pluteşte rutina. S-a atins un nivel maxim, panta ascendentă pare a ajunge la capăt. Sperăm să nu fie vorba de traseul unui roller coaster.

Privesc cu uimire cum în sălile de baschet din ţară domnesc scaunele goale. Totuşi, e ceva mai bine decât în startul sezonului competiţional când audienţa din săli era la un nivel de patru ori mai scăzut în comparaţie cu sezoanele precedente. Inclusiv traficul pe site-ul nostru cât şi pe cel al Federaţiei Române de Baschet este într-o continuă scădere. 

Cu toate acestea, nu cred că exagerez când spun că baschetul este, în momentul de faţă, sportul cu cel mai mare potenţial din România. Un potenţial mai mare chiar decât sportul "rege", aflat într-o cădere liberă din punct de vedere competitiv, dar şi financiar. Cu toate acestea fotbalul merge înainte, însă merge doar din inerţie, iar la un moment dat se va opri. De acest moment trebuie să profităm!

Însă este foarte greu cât timp cluburile nu dezbat acest subiect, iar federaţia nu se implică activ. Nu spun că nu doreşte, ci pur şi simplu este un domeniu căruia nu i s-a acordat un interes suficient. Trend-ul este pozitiv, însă mult prea lent. Federaţia Română de Baschet şi-a angajat o firmă de PR care se ocupă de imaginea forului românesc, însă o face doar la nivel local, nu central. Steaua Bucureşti se află printre puţinele formaţii care au pus acentul pe PR, Virgil Stănescu dându-şi seama că doar în acest mod poate atrage suporteri şi potenţiali sponsori spre baschet, însă asemeni federaţiei, este promovat clubul la nivel local. Dovadă fiind scăparea PR-ului a numărului de suporteri trecuţi pe foaia oficială de joc şi transmis federaţiei. Sunt ferm convins că PR-ul Stelei nici nu cunoştea de existenţa acestui detaliu, dar aici ne lovim de o altă problemă, numărul foarte scăzut al persoanelor care cunosc în totalitate acest fenomen.

Putem oferi ca exemplu şi "liderul audienţei", U BT Cluj-Napoca. Publicul clujean a luat cu asalt noua Sală Polivalentă, la primul meci disputat pe teren propriu, în confruntarea din EuroChallenge cu Trabzonspor Medical Park. A fost singurul joc din noua casă când organizatorii au fost nevoiţi să permită accesul suporterilor la inelele de sus, deoarece Tribuna I şi Tribuna a II-a au fost ocupate complet. Atmosfera a fost excelentă, spectatorii au făcut valuri, însă niciodată nu vom şti câte persoane au fost prezente la debutul din Sala Polivalentă. Asta deoarece sistemul de ticketing de la intrare nu a fost folosit. Nici atunci şi nici până în prezent.

Probabil că pentru Mircea Cristescu este irelevant dacă au fost 4000 sau 4117 spectatori, însă pentru publicul larg, aceste aspecte contează. Potenţialul baschetului a fost dovedit şi în acest episod, iar numărul mare de suporteri la confruntarea dintre U BT şi Trabzonspor este cu siguranţă legat de inaugurarea sălii. Majoritatea spectatorilor au venit de curiozitate, pentru a vedea noua sală. U BT trebuia să profite de acel moment. Mai târziu Marcel Ţenter îşi exprima dezamăgirea deoarece echipa sa nu se bucură de susţinerea suporterilor. Consider că această problemă este a managementului. U BT este singura formaţie care se bucură de un cub video gigantic, însă nu-l foloseşte la capacitate maximă. Nu sunt folosite momentele de pauză dintre sferturi pentru a interacţiona cu spectatorii aflaţi în sală, ca de exemplu Kiss Cam sau Bongo Cam, folosite de către organizatorii Final Four-ului Euroligii 2014 de la Milano. Un alt mod de a aduce publicul alături sunt concursurile cu premii, de-a lungul timpului CSU Fans alături de CSU Sibiu a pus la bătaie premii în bani pentru suporterul ce înscria o aruncare cu un grad mare de dificultate.

Bongo Cam la Final Four-ul de la Milano

Un ultim exemplu ar putea fi EuroBasket 2015, competiţie organizată de către România alături de Ungaria în luna iunie. Promovarea este aproape inexistentă cu mai puţin de 100 de zile rămase până la startul competiţiei. Vă întrebaţi câţi suporteri vor fi prezenţi la Arena Antonio Alexe din Oradea, oraş unde nu va evolua naţionala noastră, în luna iunie? Probabil doar susţinătorii naţionalelor străine. Cine se ocupă de PR-ul acestui eveniment?

Acestea sunt adevăratele probleme ale baschetului românesc. Consider că nu putem creşte nivelul acestui sport dacă înfiinţăm academii de baschet şi centre de juniori, cât timp nu există piaţă de desfacere. E ca şi cum am produce cantităţi enorme de grâu, însă am avea la dispoziţie o singură moară. Nu am reuşi să măcinăm întregul grâu înainte de a-şi pierde calităţile.

Constatăm cu dezamăgire că marketing-ul în baschet este inexistent şi nu pare a fi una dintre problemele pendente ale cluburilor sau forului românesc.

5 comentarii la aceasta stire:
  • CSU Asesoft Ploiești urzeala :

    Bravo
    Ca om ce a studiat marketingul... mi-a placut foarte mult ca ai reusit sa tragi un semnal de alarma in acest sens fara sa ai experienta in acest domeniu ci doar din lipsurile resimtite de tine in sportul pe care-l indragesti. Sper sa fie constructiv.
    p.s. relații publice, marketing si publicitate trebuies tratate mereu separat... numai la noi in RO e un fel de 3in1 (nescafe brasero)

    cu 9 ani în urmă (04.03.2015) Raspunde
  • Sepsi SIC Sf. Gheorghe Clara Ilie :

    PR la Steaua CSM EximBank
    Bună ziua, Sabin. În primul rând, îți mulțumesc pentru informațiile foarte interesante puse la dispoziție în cadrul acestui articol. Aș dori însă să fac o precizare. Agenția condusă de mine asigură partea de PR pentru echipa de baschet Steaua CSM EximBank, prin asta însemnând reportaje, articole în presa online și scrisă, marketing precum și cronicile meciurilor (de multe ori preluate de pe site-ul vostru însă cu precizarea sursei și trimise către site-urile de sport precum Sportnews sau ProSport). Ca PR pentru echipa Steaua, cu care am ajuns la al treilea an de colaborare (prima oară a fost în sezonul 2010-2011, la Steaua Turabo), iar acum am reluat din 2013, nu s-a aflat niciodata pe lista de indatoriri a PR-ului sa trimita numărul de suporteri aflați pe foaia oficială de joc catre federație. Cred ca ai vrut să te referi la ofiterul de presă al echipei.
    Da, si intr-adevar, asa cum spune si "urzeala", si eu amestec relatiile publice cu marketing-ul si publicitatea, dar nu numai în cazul Stelei, ci și în cazul celorlalti clienti din sport pe care îi reprezint, precum Camelia Potec, Mihai Leu, Federatia Română de Kempo, Ruxandra Dragomir sau clubul de natatie Aqua Sport.

    cu 9 ani în urmă (04.03.2015) Raspunde
  • SCM "U" Craiova DanCraciun :

    Pt R. Pasarica
    Mr R. Pasarica, te pretinzi cunoscator in ale baschetului si iei de bun mizeria aia de clasament? Te-ai uitat la vreunul dintre cele 4 meciuri de acasa ale Craiovei date de Digi Sport sezonul asta? Ti s-au parut in tribune la vreunul mai putin de 1000-1500 de spectatori?

    cu 9 ani în urmă (04.03.2015) Raspunde
  • tzontzolino :

    re
    De ce e marketingul slab in baschet? E simplu- echipele sunt ale statului +/- sponsori privati ce au legatura cu statul. Vorbind doar de cele ale statului se stie deja ce fel de oameni asigura marketingul- oameni angajari probabil pe relatii/ evident nepregatiti. Logica e simpla- la un concurs pentru un post la stat se cer foarte multe si deci trebuie sa fii foarte pregatit! Un om pregatit pentru acel post nu va lucra niciodata la stat pentru ca este platit prost!

    cu 9 ani în urmă (04.03.2015) Raspunde
  • Sepsi SIC Sf. Gheorghe Sabin Gherdan :

    Feedback
    @Clara Ilie - Corect. Sunt ferm convins de faptul că nu se regăseşte în lista de îndatoriri a unui PR numărarea spectatorilor din sală. Cu toate acestea, consider că suntem într-o eră în care nu e suficient doar să trasezi mai multe atribuţii pe o listă, iar mai apoi să fie bifate. Şi nu o spun arătând cu degetul înspre cineva, ci pur şi simplu socoteala de acasă nu e aceeaşi cu cea din târg. Mereu apar anumite chichiţe extrem de greu de remarcat, precum problema numărului de spectatori. Şi cred că sunteţi de acord cu mine când afirm că din punct de vedere al PR-ului nu dă deloc bine cifrele acelea în dreptul echipei Steaua.
    Referitor la articole, încercăm să menţionăm adevărata sursa. Daca am greşit, ne cerem scuze.
    @Urzeala - In ultima perioada am pus destul de mult accentul pe acest subiect, iar de sezonul viitor vom si pune in aplicare.
    In orice caz ma bucur ca am primit un feedback pozitiv din partea FRB. La mai multe :)

    cu 9 ani în urmă (04.03.2015) Raspunde

Daca nu aveţi cont puteţi să accesaţi crearea unui cont nou.

Este interzisă folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoană, autor, articol, afişarea de anunţuri publicitare, jigniri, trivialităţi, injurii aduse celorlalţi cititori sau autori ai altor comentarii. Ne rezervăm dreptul de a cenzura și şterge integral cometarii și interzicerea dreptului de a posta pe site, prin banarea / blocarea IP-ului dvs. BASCHET.RO nu răspunde pentru conţinutul postat de utilizatori în rubrica de comentarii, această responsabilitate revenind integral autorului comentariului.

După ce au fost postate, comentariile nu mai pot fi șterse sau modificate de către autorii acestora!

Cele mai citite
Cele mai Comentate